Skoleelever på visit på byggeplads i Aarhus

Som et led i en aftale med Horsens Kommune under "Projekt Samspil" har en 9. klasse skoleelever fra Horsens Byskole været en tur i Aarhus, hvor eleverne fik information om vort projekt med opførelse af 272 ungdomsboliger, fordelt på to 14-etagers og én 6-etagers "skyskraber" på Møllevangs Allé. I uge 46 kommer yderligere to skoleklasser - fra to andre skoler - på visit i Aarhus for at se, stille spørgsmål og få kompetente og engagerede svar fra vore bygge- og projektledere om byggeri af ungdomsboliger, og alt relevant om  byggebranchen, og herunder naturligvis vor rolle som "styringsentreprenør" i hoved- og totalentrepriseprojekter. Konklusionen efter det første besøg var, at eleverne lærte en masse, og at de havde stor spørgelyst.

Samtidig med, at skoleeleverne besøgte byggepladsen, arbejdede medarbejdere fra firmaet Skyworks på facaderne på "skyskraberne" - naturligvis ved hjælp af rapelling... (se foto).

I en evaluering af "Projekt Samspil" hedder det bl.a.: "Projekt Samspil er en betydelig del af Horsens Kommunes svar på det timeløse fag Uddannelse og Job, og har med fokus på tæt samarbejde med det lokale erhvervsliv udviklet et nyt læringsmateriale med specifikke læringsmål for både virksomhedsforløb og undervisning. Projektet har medvirket til at skabe et tæt og forpligtende samarbejde mellem det lokale erhvervsliv og grundskolen – et samarbejde, der skal bevirke at alle elever opnår øget viden og stærkere kompetencer inden for faget uddannelse og job, så de unge mennesker kan træffe deres uddannelsesvalg på et stærkere grundlag. Udover at arbejde med faget i skolen (25 timer årligt), skal alle skoleelever fra 4. – 9. klasse én gang årligt i et virksomhedsforløb ved lokale virksomheder, med henblik på at blive klogere på arbejdsmarkedet, hvad det vil sige at gå på arbejde eller etablere sin egen virksomhed. I virksomhedsforløbet er der fokus på virksomhedens jobfunktioner og på hvilke af skolens fag, der er særligt vigtige for de jobfunktioner eleverne præsenteres for. Hermed skabes en direkte sammenhæng for eleverne mellem skolens fag og virksomhedernes brug for kompetencer".